Zapraszamy do zapoznania się z Dziecięcym Archiwum Pandemii!
_________________________________________________________________________________________________
INTERDYSCYPLINARNY ZESPÓŁ BADAŃ NAD DZIECIŃSTWEM UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
Badamy dzieciństwo w różnych kontekstach. Interesuje nas punkt widzenia samych zainteresowanych. Chcemy dowiedzieć się więcej o tym, jak to jest być dzieckiem we współczesnym społeczeństwie.
Wierzymy w sens interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwem (childhood studies). Najbliższe są nam metody antropologii kulturowej i socjologii, ale sięgamy do osiągnięć i narzędzi innych dyscyplin, takich jak psychologia, prawo czy literaturoznawstwo. Chcemy badać obszary zwykle pomijane lub marginalizowane w badaniach.
Interesuje nas etyczny wymiar badań z udziałem dzieci i kwestia ich partycypacji. Postrzegamy je jako aktorów, którzy aktywnie współtworzą rzeczywistość społeczną.
Chcemy badać sytuację dzieci w różnych kontekstach. Postrzegamy dzieciństwo jako zmienne, kontekstowe i niejednorodne. Według niektórych badaczy nie należy mówić o istnieniu jednego „dzieciństwa”, lecz wielu, stąd nazwa strony i zespołu: childhoods uw.
Działamy w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie realizujemy różne projekty badawcze:
Nowe Technologie Reprodukcyjne. Perspektywa childhood studies
Zdrowie w opiniach dzieci – ujęcie childhood studies
Dziecko z ADHD – etnografia zaburzenia z wykorzystaniem perspektywy childhood studies
Zespół Turnera – wzory socjalizacji i zarządzanie cielesnością w sytuacji choroby przewlekłej. Ujęcie interdyscyplinarne
Adopcja jako proces, doświadczenie i instytucja. Perspektywa antropologiczna
Jedzenie drożdżówki jako problem społeczny – etnograficzne badanie dziecięcej otyłości
Dzieciństwo po rozwodzie. Opieka naprzemienna w perspektywie antropologicznej
Pandemiczne i postpandemiczne światy dzieci
Dzieciństwo i hormony. Wrodzony przerost nadnerczy ˗ perspektywa antropologiczna
Zapraszamy do współpracy wszystkich zainteresowanych.